Lustrumreis Sri Lanka

In oktober 2019 vierde ik mijn lustrum met een reis naar Sri Lanka. Een lustrum is een mijlpaal die je vier keer in je leven bereikt: na 5, 10, 25 en 50 jaar. Voor mijn lustrumreis wilde ik graag naar een bestemming toe waar ik nog nooit eerder was geweest. Na wat research kwam ik uit op Sri Lanka. Dit eiland in de Indische Oceaan bleek de perfecte plek te zijn voor een ontspannen vakantie met veel mooie natuur, cultuur en lekker eten. In dit blog deel ik mijn ervaringen van deze reis met je. Ik neem je mee naar de mooiste plekken die ik heb bezocht en geef tips voor andere reizigers. Na een vlucht van bijna 12 uur kwamen we aan in de hoofdstad Colombo. We verbleven hier twee nachten in een hotel in het centrum. Colombo is een drukke stad met veel verkeer, maar ook heel veel leuke winkels en eettentjes. Op de tweede dag bezochten we Fort, het oude centrum van Colombo. Hier kun je prachtige oude gebouwen bewonderen, zoals het fort zelf en het Galle Face Hotel. Ook de Sri Lankaanse markt is een bezoekje waard. Hier kun je allerlei souvenirs kopen, van kleurige sari's tot pittige kerriepoeder. De volgende stop was de oostkust van Sri Lanka. We reden hier in ongeveer drie uur naartoe vanaf Colombo. De oostkust is een stuk rustiger dan de westkust, waar we later naartoe zouden gaan. We verbleven hier in een klein hotel aan het strand. De eerste dag hebben we lekker aan het strand gelegen en 's avonds een heerlijke curry gegeten in een lokaal restaurant. De volgende dag zijn we naar het Nationaal Park Yala geweest. Dit park is bekend om zijn diverse wildlife, waaronder leeuwen, luipaarden en olifanten. Helaas hebben we geen van deze dieren gezien, maar we hebben wel heel veel andere dieren gezien, zoals herten, krokodillen en vogels. Het was een mooie ervaring om door dit park te rijden en de natuur van Sri Lanka te bewonderen. Na twee dagen aan de oostkust zijn we naar de westkust gegaan. Ook hier hebben we weer in een klein hotel aan het strand verbleven. De westkust is een stuk toeristischer dan de oostkust, maar het was er wel heel erg gezellig. We hebben hier veel mooie stranden bezocht en lekker in de zon gelegen. Ook hebben we een bezoek gebracht aan de stad Galle. Galle is een mooie coloniale stad met een fort dat dateert uit de 17e eeuw. Het was heel interessant om dit fort te bekijken en meer te weten te komen over de geschiedenis van Sri Lanka. Onze laatste stop in Sri Lanka was de stad Kandy. Kandy is de tweede grootste stad van Sri Lanka en is vooral bekend om de tempel van de Tand van Boeddha. Deze tempel is een van de belangrijkste boeddhistische heiligdommen in Sri Lanka en wordt jaarlijks door duizenden toeristen bezocht. Ook wij hebben de tempel bezocht en het was een indrukwekkende ervaring. Naast de tempel is er ook een mooie tuin met een grote Boeddha beeld. We hebben hier een paar uur rondgelopen en genoten van de mooie omgeving. Op de laatste dag van onze reis hebben we nog een bezoek gebracht aan de Pinnawala Elephant Orphanage. Dit is een weeshuis voor verwaarloosde of gewonde olifanten. Het was heel erg indrukwekkend om deze olifanten te zien en te horen hoe ze zijn gered. Het was een mooie afsluiting van onze reis en ik heb met veel plezier teruggekeken op alle mooie dingen die we hebben gezien en meegemaakt. Ik kan iedereen Sri Lanka aanraden als vakantiebestemming. Het is een prachtig eiland met veel mooie natuur, cultuur en lekker eten. Ik ben erg blij dat ik dit eiland heb bezocht en hoop dat ik nog een keer terug kan komen.